Markalaşmak; Kurumsal Kimlik Değildir.!!

Markalaşma, Marka değeri


Son zamanlarda markalaşmak ve kurumsal kimlik hakkında o kadar çok faaliyetler ve yazılar yazıldı ki resmen ikisi bir birine girerek içi boş bir kavram haline geldi. Birçok yazar ve danışmanlar bu konuya değindi. Dolasıyla tam bir bilgi ve uygulamada sorunlar oldu ve istenilen verim alınamadı. Dolasıyla firmalar ayırdığı bütçenin karşılığını almadı  Böylece markalaşma çabaları büyük darbe yedi En son bende bu konuya değineyim dedim.


Öncelikle Markalaşmak ile kurumsallaşmak arasındaki farkı bilmek lazım. Marka olmak reklam yapmak, tabela yaptırmak, kartvizit ve camekana yazılar yazdırmak,  web siteleri ve sosyal ağlarda yer almak, can canlı bir ofis veya pahalı mobilyalar, giydirilmiş araçlar değildir. Bunlar kurumsal kimlik çalışmalarıdır. Vizyon ve misyon yazdırarak duvara asmak da değildir. Bunlar imaj için yapılmalıdır ve kısa bir zaman içinde planlanarak uygulanır. Bu faaliyetler şirket imajını oluşturur.


Oysa markalaşmak üründe üzerinde yapılan eylemler ve faaliyetlerdir. En kısa tanımı olarak hedef kitlenin duygularına dokunmaktır. Bu gün bir marka hakkında ne düşünürsek düşünelim ürün le kendimiz arasında duygusal bir bağ kurarız ve resmen ürünün ve markanın reklamını yaparız. Bunun için müşterilerde bir algı oluşturmak ve beklenen bu algıyı pekiştirmektir. Hedef kitlenin duyguları geliri, düşünceleri ve amacına bağlı olarak ürünü konumlandırmak ve bekleneni karşılamaktır. ve en önemlisi de devamlılık ister.


Bizde yeni kurulan küçük iletme sahipleri markalaşmayı reklam yapmaktan ve lüks yerde mağaza açmaktan ibaret oluğunu düşünür onun içinde en çok reklama para ayırır. Ki reklamcılarda bunu çok iyi bildiği için sürekli markalaşmanın reklam dan ibaret olduğunu dille getirirler. İş dünyasında yapılan en küçük hata rakiplerinize kar size zarar olarak döner. Üstelik markalaşmak için harcadığınız sermayede çapası Marka olmak işin en son boyutudur bunlardan önce işletmenin her birimi iyi koordine edilmeli ve kurumsal kimlik çalışması olmalıdır.


Markalaşma çalışmaları sürekli ve tutarlılık ister özelikle hizmet sektöründe elle tutulur ve ölçülebilir olmadığından ve kişililerin algıları hayata bakış acıları farklı olduğundan standart üretim olmaz ve memnuniyetsizlik de olur. Bunu engellemek ve ortadan kaldırmak imkansızdır.  Ancak beli bir standartları olduğunda bu şikayetler azalır. Bayan ve erkek kuaförleri, temizlik,  tamir ve bakımlarda ilk gelen müşteriyi memnun etmek adına fazladan ve detaylı bir hizmet yaparlar. Amaçları müşteriyi memnun etmektir. Daha sonra aynı hizmet ve ilgi müşteriye gösterilmez ve müşteri de işletmeyi terk eder.


Diğer en çok yapılan hatalardan biri bulunabilirlik tir  Bir ürünü pazarlamak amacı ile faaliyet göstermeden önce dağıtımı olmalıdır. Sizin yaptığınız bir pazarlama sonucu ürünü almak isteyen bir müşteri sizin ürünü bulamaz işe rakiplerinizin ürününe yönelir. Özelikle hızlı tüketim elektroniği, gıda ve seçiciliğin az olduğu ürünlerde. Tabi burada daha markalaşmak adına yapılacak birçok tutarlı eylem ve faaliyetler var. Hiç reklam yapmadan markalaşan ürünler var.



Yorumlar