İşletmeler Neden Batar?





Küçük işletme sahiplerinin avantajlı ve dezavantajlı olduğu alanlar vardır. Peki, küçük işletme sahibi olan kişiler nerede hata yapıyorlar ki batıyorlar. İşletmecilik alanında danışmanlık yapmaya 7 yıl, işletmecilik yapmaya başlayalı 13 yıl oldu. Kısa zaman diliminde yaptığım analizlere ve konuşmalardan derlediğim kadar sizinle paylaşmak istiyorum. Umarım birkaç insana faydam olur. Zaten blog yayınlamaya başlamam nedenimde bilgi ve deneyimlerimi insanlara paylaşmak, Kendi bilgimi yazarak gözden geçirmek ve eksiklerimi görerek tamamlamaktır. 


Bazı insanlar diyor ki neden değerli bilgilerini paylaşıyorsun. Bilgi paylaşmak istemeyen insanda daha değerli bilgi yoktur. Yayınlamaya başlayalı kısa zaman olmasına rağmen yüzlerce kişi tarafından ziyaret ediliyor. Daha sonralardan bu kişilerin % 70 yakını tekrardan ziyaret ediyorlar. 2 aydır ilgilenemediğim halde bu sayı giderek artıyor. 

İlk başlarda sadece ufak birkaç çalışmayı yayınlamak istedim ancak ilgi gösterilmesi ve insanların bilgi kaynağı olarak kullanmalarından ve aldığım pozitif yapıcı geri dönüşümlerden dolayı devam kararı verdim. Sizlerde işletme ve yatırım konularında sorularınızı bana ileterek sizlere elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışıyorum. Hepinize başarılı girişimcilik ve işletmecilik hayatınızda her şeyin planınıza göre sağlık ve mutlulukla imza atmanız dileğiyle 

Gelelim yazımıza Küçük ve orta boy işletmelerin işletmecinin Bilmesi gerekenler ve uygulaması uyması halinde başarılı olacağı adımları tek tek inceleyelim. 

İş planı: Bir işletmenin planlaması işletmenin neyin nerede nasıl yapılacağına karar vermek için size bir yol haritası çıkarır. Belki işletme planında olan her bilgiyi uygulama sansımız olmaz ama sizlere neler yapmanız gerektiğini, eksik noktalarınızı belirler. İşletme planında işi kuranın kimlik bilgileri, üretim tahminleri, maliyet, satış, toplam getiri tahminleri, ekip oluşturma ve görevler, vizyonunuz, misyonunuz, amaçlarınız, finansal yönetim, ham madde temini fiyatları, donanım ve teçhizat alımı, gibi konularda geniş bilgiler olmalıdır. İş planı olmadan açılan işletmeler nere gideceğini bilmeyen yolcu gibi amaçsızca ortalıkta dolanıp durur. Hayatta plansız yasadığımız gibi iş alanında da plan yapma alışkanlığımız yoktur. 

İş yeri Kiralama; Amaçlarınıza göre m2, yer ve konumu, kira anlaşması, aylık artış miktarı, konularında net belirlenmelidir. Bazı işler için konutlar iş yeri olarak kullanılmasına iniz veriliyor. Yapılacak işi göre ruhsat için belediyelerce aranan nitelikler vardır. Yeri kirama yapmadan önce belediyeden o iş için oraya ruhsat verilip verilmeyeceğini sorun. Ondan sonra elektrik, doğal gaz, su, uydu ve internet başvurularını yapın varsa kendi adınıza alın. Kira artışlarında ÜFE baz alınır. Yeni kiralamada kirayı bir ay sonra başlatacağınızı söyleyin. Çünkü yerleşim, dekorasyon gibi işler zaman alır. İş yerinde yapılacak tamirat işleri, eksikleri tamamladığınız zaman mal sahibi ödemeli yada siz kiradan düşmelisiniz. Anlaşmayı noter huzurunda yaparak ödemeyi banka kanalı ile yapın. 

İşletme açma ve Kurma; Bir iş planından sonra işletmeyi kendiniz kurmaya karar verdiniz. İş yerini kiraladınız veya kendi mülkünüzü işyeri olarak kullanmaya karar verdiniz. Bu aşamada bir muhasebeci ile birlikte ortak hareket etmeniz gerekiyor. Güvendiğiniz muhasebeciye iş yeri açmak istediğinizi söyleyin sizlerin işlerini takip etmek için noterden bir yetki belgesi vermeniz gerekiyor. Giderleri ve alımları işleterek işletme kurulum için sermaye miktarını, alınan malzemelerin faturalarını verin.

Vergi; Şirket kurulum aşamasında iş yerinin limited sirkti, adı ortaklı şirketi şahıs şirketi, kolektif yada anonim şirketi omasının avantajlı ve dezavantajlı olduğu konumlar vardır. Ne yapacağınıza bağlı olarak açılacak işletme türü için en doğru tercihi birlikte karar vermeniz gerekiyor. İstene evrakları teslim edin zaten gerişini muhasebeciniz halleder. Çok ortaklı firma kurmada ortakların bilgileri ile sermaye miktarını belirten bir sözleşmeyi noter huzurunda imzalayın bu ilerde oluşacak sorunların çözümüne kolaylık sağlar. Oraklar arasında görev dağılımını yapmalısınız. 

Ürün, hizmet; Üretilecek ürün için ham madde neler gerekiyor. Ne kadara maliyet oluyor. Hangi üründen hangi fiyata ne kadar satılacak. Beklenen toplam gelir ve maliyet ne olacak. Kaç kalem ürün ve hizmet üretilecektir. Aylık üretim satış miktarı ile hedeflenen cirolar neler olacaktır. 

Ekip Kurma ve yönetim; İşletmelerin ilerlemesi ve büyümesi için ekip şart. İlk başlarda bütün işleri l kendisi yapan küçük işletme sahibi aynı zamanda patron ilk zamanlarda çok iyi olarak algılanır ancak zaman ilerledikçe ne kadar çok para kazanırsa kazansın müşterilerden sıkılmaya başlar. Üretim düşer işletme eski verimini kayıp eder. Bazen işi bilen aile bireylerini iş vermek mantıklıdır. Ancak akraba , eş dost, hatır için elaman alınmaz. 

Elaman alma zamanı geldiğini işlerin yoğunluğu size haber verir. Gereksiz elaman alımı size maliyet olarak geri döner. İşletmenize parasal yük bindirir. Dışarıdan elaman alımı olacaksa ilanlar, tanıdık, es dosta sorarak bulunur. Elaman alımında ilk zamanlar işini bilen dışarıdan temin etmek mantıklı. İşletme büyüdükçe kendi elemanınızı kendiniz yetiştirirsiniz. 

Finansal yönetim; Başarılı işletmecinin başarılı para yönetim politikaları vardır. İşletmecilikte amaç para kazanmaksa alımlarda fiyatlar, satış rakamlarında doğru fiyatlandırma ve parayı doğru yöneterek ödemeleri oldukça uzak bir zaman dilimine atmak alımları olabildiğince hızlı almalısınız. Nakit olarak iş yapılan işletmeler bu konuda daha iyi ancak firmalara hizmet ediyorsanız böyle bir şansınız çok azdır. Onlarda kendi ödeme planlarına göre ödeme yaparlar. 

Müşteri İlişkileri; İşletmenin can damarı para , para olmadan işletme var olamaz. Çünkü ne ham madde alımı yaparsınız ne de ödemelerinizi para da müşteride olduğuna göre müşterilerle ilişkilerinizi düzenli ve sıkı olmalıdır. Ancak sululuk derecesine varmamalı . Müfterilerle düzeyli ilişkiler kurulmalı onlara ilgilenerek işletmeniz hakkında görüş ve önerileni istemeniz har hangi bir sorunları olduğunda çözüme kavuşturmalısınız. Onlar yoksa para da yok, işletme de yok.

Kurumsal Kimlik; Firmalarda kurumsal kimlik çalışması işletmeyi kişilik kazandırmaktır. İnsanlar sizi nasıl tanımalı ve diğer rakiplerden nasıl ayırmalı ve farkınız nedir. Bunlar afiş, branda, evraklar, iş yeri el ilanları, panolar, reklam çalışmaları, İş yerinin önüne asılan tabela uygun olmalı ve her yerde aynı renkler kullanılmalıdır. Ayrıca yönetim ve ekip olarak kurumsal kimlik doğrusunda giyinilmeli ve amacına göre davranılmalıdır.

İş yeri dekorasyonu; Kurumsal kimlikle belirlene dekor hedef kitleye göre düzenlenmeli, alt gelirli insanları hedef alarak lüks döşenen iş yerleri müşterilerde pahalı izlenimi yaratığı gibi üst kitleye hitap eden bir yerinde düzensiz ve çok adi bir şekilde dekor edilesi de müşteriyi kaçırır ve ucuz izlenimi yaratır. Hedef kitlenize göre fiyatlama, hizmet ve dekorla birlikte kurumsal kimlik uygun olmalı.

Banka ile Çalışma; İşletmeler hem müşterilerden ödeme almak için pos makinaları, kendi ödemelerini yapmak içinde bankacılık işlemlerini yapmak için banka ile çalışmak zorundalar. Bir banka ile çalışmaları kredi notunu yükseltirsek gerektiğinde daha kolay daha fazla kredi alırlar. Bankaların limitlerine göre özel hizmetlerinden yararlandığı gibi kobi bankacılığı denilen hizmetleri de ücretsiz alırlar. Alınan kredilerin miktarı ve ödemeleri konusunda detaylı faiz oranları, ara ödemeler, dosya masraflarını da almalısınız. İş geliştirmek amacı ile iş yeri için kredi alınır ancak alınan bu parayı özel harcamalarınıza kullanmayın. Sonunda parayı ödeyecek olan sizlersiniz o para ağaçtan toplanmadığına göre sizden geri isterler. 

Büyüme Planları; İşinizi kurdunuz, işler istediğiniz gibi ve yeni bir mekan açmak, bayilik yada temsilcilik vermek gibi amaçlarınıza bağlı olarak büyüme planları yaptınız. Durun bir saniye farklı büyüme yollarıda var. En iyişi bu konuda uzman sizin ihtiyaçlarınıza çözümler üretecek bir iletme yönetim danışmanına gidin bir sorun sormaktan kimseye zarar gelmez. 

Kendi işini kuran işletmecilerin büyük çoğunluğu bu aşamada yanlış kararlar alarak iflas ediyorlar yada küçülmeye doğru gidiyorlar. İşletme büyüdükçe işletmecilik bilginiz ve yönetim becerinize baglı olarak değişiklikler meydana geliyor. Maliyetleri düşürmek, başka işlere girmek, rakipleri satın almak, ek hizmetler ve ürünler üretmekte büyümedir. Büyümede amaç büyük para kazanmak için karları artırmaktır.

Danışmanlıktan faydalanma; Küçük işletme sahipleri danışmanlık hizmeti almanın gereksiz olduğunu düşündükleri gibi hizmetlerin çok pahalı olduğunu düşünenler yada yararsız olarak bulanlarda var. Daha önce yanlış kişilerden aldığı hizmetten bir yarar göremeyen işletmeciler danışmanlardan uzak duruyorlar. Oysa doğru yerden alınan bir hizmetle artan kar marjınız dan dolayı bedavaya bile geliyor. Yayınlar genelde büyük işletmelere göredir. 

Küçük işletme yönetimi ile kaynak yok yada yetersiz aklıyor bu da daha fazla çuvallamaları na neden oluyor. Bazı devlet yada özel kurumlar tarafından sunulan bu hizmetler hakkında bilgi almanız siizn acınızdan daha sağlıklı bir işletmecilik için elzemdir. Bankalar finansal anlamda işletme bankacılığı altında hizmet veriyorlar ancak bunlar sadece kredi ve ödemeler konusunda veriyorlar. 

Pazarlama ve satış; Üretmek hiçbir şey satmak her şey. Ürün üretiniz ama satarak paraya çevirmelisiniz; cebinize koyamadığınızdan hiçbir şey yapmadınız demektir. Ürünü müşteriye sunmak ve satmak için önce pazarlama sonra da satış işlemi yaparak sizin için karlı bir şekilde işlem yapmalısınız. Bunun yollu da insanlarda ürüne ilgi duymak ve satın almalarını sağlamak için Pazar yaratmak ve bu pazara ürün sunarak alıcılara satış yapmalısınız. 

Satışla pazarlama bir gibi görünüyor. Oysa pazarlama satış yapmak için etkinlikler içerir. Satış alıçlara ürünü teslim etmek ve parasını tahsil etmektir. Küçük işletmelerin kısıtlı bütçelerinden dolayı pazarlamayı yapmadan direk satışı geçiyorlar. Müşteri adını ilk kez duyduğu ürünün ne olduğu konusunda net bilgisi olmadığından alıcı olsa da bildiği markalardan alıyor. Aslında bir anlamda kurumsal kimlik, pazarlama markalaşmak için yapılır. 

Reklam; Reklam çalışmaları müşteri bulmak, ürün tanıtımı, hedef kitleyi bilgilendirmek, markalaşmak için yapılması gerekiyor. Ulusal pazarda faaliyet gösteren işletme ile bir bölgede faaliyet gösteren işletme aynı reklam mecralarını kullanmamalı. Bütçe sorunundan dolayı küçük işletmeler reklam verme taraftarı değildir. Onlar için en iyi reklam ağızdan agıza olan kullanıcıların arkadaşlarına yaptığı tavsiyelerdir. 

Bölgesel hizmet eden işletmeler yerel web siteleri, afiş, el ilanları, broşür, yerel radyo, bölgedeki reklam panoları, kendi web siteleri sosyal gruplar, ilan internet sitelerinden reklam yaparak daha ucuza etkili bir reklam yapmalarını düşünülmelidir. Kişisel reklam olarak da kendisi derneklerde görev alarak faaliyetlere katılmak ve sürekli yanlarında kartvizit taşımaları, temas kurdukları insanlara sıkmadan işleri ile bilgi vermeli ve kartvizitlerini takdim etmeleri günde en az 10 kişiye ulaşmaları gerekir.

Dağıtım; İşetme kurdunuz, üretim yaptınız, reklam verdiniz, pazarlama faaliyetlerinde bulundunuz ancak müşteri size geldi ürün yok, yada ürünle ilgili satış noktalarında ürününüz yok. Bu durumda müşteri size dönmek, başka bir şatıs noktasına gitmek yerine ürününüze yakın bir ürün alarak ihtiyaçlarını gidermeye bakar. Yapılan tüm çalışmalar havada kalarak bir daha sizin ürünü almak için bir caba göstermez. Ancak seçilme olasılığı yüksek ürünler üretiyorsanız, otomotiv, ekipman, makine o zaman birazda durum değişkenlik gösterir. 

Maliyet Yönetimi; Maliyetleri yönetemiyorsanız işletmeden kar elde edemezsiniz maliyetlerin büyük oranda tutarı ham madde, işçilik, dağıtım , reklam pazarlama çalışmaları, kira , elektrik, giderlerinden meydana gelir. İşletmenin yönetimi için yapılan faaliyetlerde buna eklenmeli ve onun üzerinden hesaplanmalıdır. Fiyatlama amaca göre yapılmakla birlikte hiçbir zaman kar bırakmayan bir fiyat olmamalı, ürün çok satmak fazla iş yapmak size para kazandırır ancak doğru fiyatlandırma daha fazal para kazandırır.

Makine ve teçhizat alma; Üretim yapmak için makine ve iş yerinde ekipmanlara ihtiyaç vardır. Ayrıca ofiş için bilgisayarlar, programlar, araçlar gibi işletme türüne bağlı olarak değişiyor. Araç ve ekipman alımında detaylı bir araştırma ve inceleme sonrasında yüksek tutarlı olanları kiralamaya bakılmalıdır. Ona ayrılacak parayı da işletmeyi büyütmekte yatırım yapmakta kulana bilirsiniz. Kapasitenizin çok çok üzerinde olan ekipmanlara yatırım yapmayın sizlerin ihtiyaçlarını karşılayacak uygun fiyatlı ürünlere yönelmelisiniz nakit yönünden sizi avantajlı kıllar. 

Teknolojik aletleri ilk kullanan siz olmayın bazı akıllı girişimciler bir fırsat yaratarak size almanız gerektiğini , aldığınızda da karlarınızın artacağını, üretim verimlilik artısına neden olacağını söylerler. Bırakın başkaları denesin kullansın ondan sonra geri dönüş alıyorlarsa siz de alım yapın. 








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder