Pazarlama Planı Hazırlama


Bir  işletmenin  en önemli faaliyetlerinden biri de pazarlama yapmasıdır. Ne yazık kı Ülkemizde pazarlamanın önemi tam olarak anlaşılmamış ve pazarlama işe satış aynı olarak görülür. Oysa pazarlama insanlarda ürünü alma duygusu yaratma ve pazarda ürüne yer açma olup satış hazır olan alıcılara ürünü satmaktan ibarettir. Bu zamanda satış  işletmelerin nakit döngüsünü sağlamak ve devamlı olması için hayati öneme sahiptir. Onun için satış olmadan kalıcı olmaz. Ama pazarlama olmadan da satış yapmak imkansızdır.

Pazarlama başlı başına bir  bilim olup firmalar daha çok ürün satmak için pazarlama faaliyetlerini her gecen gün daha fazla bütçe ayırarak satışla sonuçlandırmaya çalışıyorlar. Satış yapılmayan her türlü faaliyet boşa harcanmış para demektir. İşletme planı hazırlamak kadar önemli olan pazarlama planı ve pazarlama stratejileri oluşturmak gerekiyor.

Pazarlama ürüne, müşteriye, pazara, Ülkeye, kanunlara ve uluslar ilişki ile birlikte işletmenin diğer birimleri ile birlikte  olmalıdır. Sadece pazarlama yapmaya da odaklanırsan bir taraf eksik kalır ve beklenen verim alınmaz. Pazarlama için soru olarak neden sorusuna cevaplar alınmalıdır.  Markalaşama ve patent, ar ge , dağıtım ürün tasarımı, paketleme de pazarlama ve satış ile direk doğru orantılıdır.

Neden Pazarlama Yapmalı?

  1. Ürün ve marka bilinirliği sağlanmak.
  2. Pazarın durumunu görmek ürünün ve firmanın zayıf ve güçlü yönlerini belirlemek 
  3. Daha çok ürün satarak yüksek kar elde etmek.
  4. İnsanların aklında kalarak pazar payı, kar artırmak .
  5. Rekabet etmek ve rakibelerin müşterilerinin size gelmesini sağlamak.
  6. Pazar üstünlüğünü korumak rakibeleri devre dışı bırakmak . 


Etkili Pazarlama Planı Yapmak

  1. Ürünlerinizin Üstünlüğünü anlatarak insanların ürününüzü almasını sağlamak. 
  2. Kurumsal kimlik oluşturma ve  insanların aklında kalmak.
  3. Yeni pazar bulmak ve pazarda fırsatlar yaratmak
  4. Satış hızını artırmak, karlılığı yükseltmek, potansiyel alıcılara ulaşmak.  
  5. İnsanların sizleri tercih etmesi için nedenler sunmak.
  6. Bireysel ve Kurumsal olarak amaçlarınızı gerçekleştirmek.  

Pazarlama Yöntemleri  Nelerdir.

  1. Bire bir pazarlama 
  2. Genele pazarlama  
  3. Uluslar arası pazarlama  
  4. Ülke geneli pazarlama 
  5. Yerel pazarlama, bölgeye göre pazarlama ve fiyatlama  
  6. Ürün sınıflandırma  
  7. Farklı fiyatlandırma  
  8. Değer odaklı pazarlama  
  9. Dedikodu pazarlama  
  10. Gerile Pazarlama  
  11. Ürün odaklı pazarlama 
  12. Reklam olarak tv, radyo, İnternet, blog yollu ile pazarlama  
  13. Pazarın kaymağını almaya yönelik pazarlama  
  14. Rakipleri uzak tutmaya yönelik pazarlama  
  15. Halkla ilişkiler ile pazarlama ve sosyal projelerde yer alma  
  16. Eğitim, seminer, burs, özel günler,  vb benzeri 
  17. Sürümden kazanmaya yönelik pazarlama  

 Yukarıda yazılan maddelere göre amaç ve ürün bağlı olarak bir pazarlama planı hazırlanmalıdır. Tabi ki pazarlamada fiyat ve maliyet  ile karlılık gözetilmesi gereken en önemli kriterlerdir. Burada size göre bir veya bir kaç tane üzerinde durarak pazarlama stratejisi oluşturarak pazarlama planı hazırlanmalıdır. Her ürünün bir alıcısı vardır.

İnsanlar Neden Alım Yapar?

  1. İhtiyacını karşılamak için 
  2. Sorunlarına çözüm bulmak için
  3. Yatırım yapmak daha fazla kazanmak 
  4. Duygusal olarak itibar ve prestij için  
  5. Risklerden korunmak ve güvenlik için 

Müşteri Hedef Kitlesi Kimler? 

  1. Kurumsal Müşteriler;  Genelikle  işletmelere yönelik pazarlama yöntemi olup firmadan firmaya satış olarak da adlandırılır. Sanay işletmeleri, endüstriyel fabrikalar ve   ürün ve hizmet üreten  işletmeler bu hedef kitlesinde olup alınan ürünü perakende satmak yada işleyerek başka bir ürün, hizmet olarak tekrardan satanlardır.  Aynı zaman bu işletmelerin üretim ve işletme faaliyetlerinin devamın için kullanırlar. 
  2. Bireysel müşteriler,  Son kullanıcı olup geniş alana yayılır ve sayıca çokturlar. Aynı ürün hem kurumsal hemde bireysel müşterilere hitap ede bilir. 

Ürün Teslimine Göre Pazarlama  


Ürüne ve ürünün niteliklerine bağlı olarak  satılan ürünün  teslimatının nasıl yapılacağı da pazarlama faaliyetleri içerisinde yer almalıdır  Buna göre  
  1. Yerinde teslimat mağazada 
  2. Müşteriye adresine teslimat
  3. Gümrükte teslimat
  4. Bayiden teslimat 
  5. Kurulum sonrası teslimat 
  6. Projeden teslimat  
İnsanlar alım yaparken duygusal veya mantıkları ile kararlar verirken seçiciliği az hızlı tüketim ürünlerinde, tekstil ve evler ve gıda için genelde duygusal karar verirken yatırım amacı ile dayanıklı ürün alırken genelde mantıkları ile karar verirler. Bayanlar ve çocuklar daha çok duyguları ile hareket ederler. Biz erkekler alış verişte ve para harcama da daha çok mantık çerçevesinde  karar veririz. 

Satış sonrası hizmetler ve garanti durumda pazarlama faaliyetlerinde etkin rol oynar. özelikle  yüksek fiyatlı ürünlerde satış sonrası hizmet bayiler servisler, garanti kapsamı ve garanti süresi, en az fiyat ve kalite kadar önemlidir.  Özelikle otomotiv sektöründe bunu çok iyi görürüz. Alınan bir otomobilin ikinci el ve piyasa durumda alım yapmada etkendir. Fiyat kadar ödeme olanakları  göz ününe alınmalı. 

Gelirine Göre Müşteri Sınıfları  


Hedef müşteri kitlesinin yanında  gelirine göre ürünün hitap eden müşteri kitlesini doğru belirlemelidir. Hiç bir firma bütün insanları müşteri olarak göremez o bakımdan doğru müşteri kitlesi belirleyerek onlara göre pazarlama yaparken kararlar alınmalıdır.  Bunlar  
  1. Üst sınıf gelirli müşteriler  
  2. Orta sınıf müşteriler  
  3. Alt grup dar gelirli müşteriler  
Pazarlama bir zeka işi olup genelde en iyi iş adamları pazarlama ve satış deneyimi olan insanlardan oluşur. yerine göre hemen faklı pazarlama taktikleri üreterek  müşteriyi ürün alır hale getirmelidir. Çünkü müşteriler alıcılar, potansiyel müşteriler ve meraklılar olarak sınıflandırmak hata olmaz. Yüksek tutarlı ürünlerde karar vermek çok zor ve karar verici sayısı genelde fazladır.

Sürekli Müşteri Kazanma  


Bir  işletmenin gelir kaynağının % 80 ni müşterilerden % 20 sinden gelir. Bu anlamda  işletmenin sabit müşterisinin sayısı ve var olan müşterinin işletmeye fazla para bırakması için işletmenizde bir takım pazarlama faaliyetleri olabilir. Bunlar müşteri tutundurma hareketi olup. 
  1. Abone yaparak özel günler, ürünler ve fiyatlar sunmak öncelik tanımak  
  2. İlk ürünleri onlara tanıtmak ve önerilerini almak  
  3. Almış olduğu ürün veya hizmetin tamamlayıcı ürünleri sunmak  
  4. Ücretsiz hizmet, ayrıcalık tanıman
  5. Ödemede ve iskonto oranlarını kişiye özel yapmak 
Görüldüğü gibi simdi bir daha düşünün sadece pazarlama  satıcılara bırakılır mı yada bütün faaliyetlere patron mu karar vermelidir. Bir  işletmenin ilerlemesi ve para kazanmasını ürün yada hizmetler değil firmayı yöneten insanlara bağlı bir durumdur. Aynı hizmeti ve ürünü satan yüzlerce işletme varken neden bazıları kapanarak gidiyor, bazıları sadece geçimini sağlarken çok az işletme iyi paralar kazanıyor ve gün geçtikçe daha fazla pazardan pay alıyor.  Simdi bir daha düşünün



Yorumlar