Ürün Fiyatlandırma Yöntemleri


Bir ürünün değerini belirlemek ve ona göre fiyatlama stratejsi geliştirerek çok farklı fiyatlama yöntemleri bulunuyor. Kısaca fiyat bir ürünün piyasada alıcının ürün için ödemeye değer bulduğu bedelin para değeridir. Üretilen ürünün gerçek değerini tespit ederek ürün piyasaya sürmelidir. Ürün fiyatlaması işletmenin karlılık ve  yeni yatırımlar yapması için hayati öneme sahiptir. İşletmecilik yapmaktaki amaç para kazanarak işletmeleri büyütmek yeni ürün ve yatırımları yapacak kadar para kazanmaktır. Sadece geçimini sağlamak için işletme kurmak isletmenin ömrünün en fazla 6 yıl olduğunu  veya rekabete yenilerek iflas edeceğini gösterir.

Ürün ve hizmetler kadar fiyatlama yöntemleri de farklıdır. ama asla adamına göre fiyat verilmemelidir, kar elde edilmiyorsa o işe yatırım yapmak yada ürünü satmak mantıklı değildir. İşletme bilgisi olmayan özelikle küçük esnaf dediğimiz  insanlar ilk önce müşteri ayağı alısın diye karsız iş yapmak  istiyor ama müşteri de ondan sonra hep o fiyattan iş yapacağını düşünüyor.

Sadece fiyat üzerinden işletmecilik yapmak işletmeyi kısır döngüye sokar. Sürümden satmak ve en ucuz fiyat gibi kampanyalar  iyi bir strateji oluşturmadan devreye sokulmalıdır. Yoksa kar ederken zarar etmeye başlarsınız. Fiyat indirimi yapmak yerine farklı yöntemlerle insanların sizden alış veriş yapmasını sağlamanız gerekiyor. İndirim yerine değer ve hizmet sunumu daha yüksek memnuniyet ve daha fazla karlılık demektir.

Ürün Fiyatını Belirleme Yolları

  1. Piyasaya göre fiyatlama;  Bu yöntem rekabete dayalı fiyatlama yöntemi olarak karsımıza çıkıp ürün ve hizmetin piyasada değerleri baz alınarak % 5 ile 7 arasında eksik yada fazla fiyata ürün satmaya yarar. Daha çok fiyat duyarlılığı yüksek olan ve rakiplerin fazla olduğu sektörlerde kullanılır.
  2. Maliyete göre fiyatlandırma ;  Ürünün  üretim ve teslim sırasında değişken ve sabit maliyetleri hesaplanarak istenen kar oranı üzerine konularak yapılan yöntemdir. 
  3. Değişken maliyetlere göre fiyatlandırma yöntemi olarak  özelikle anahtar teslimi işlerde sistemi oluşturacak ürünlerin beli bir fiyatı olurken nakliye, montaj ve bakım maliyetleri sonradan eklenir yada müşterinin karsılaşması istenir. 
  4. Teklif koşulu fiyatlandırma;  daha çok ihale seklinde olan inşaat, enerji tesisleri, bakım, onarım uzun dönemli takip ve kuruma gibi hizmetler ve ürünlerde teklif vererek fiyatlama çalışmaları yapılır. 
  5. Pazardan en yüksek ciro ve kar almak; Pazarın kaymağını almak olarak nitelen fiyatlamada özelikle ilk giren firma diğer rakipler  pazara girene kadar yüksek oranda kar elde ederek pazardan çekinmeyi düşünüyorsa yada sonradan normal fiyatlama yapacaksa bu yöntemi kullanarak kısa zamanda yüksek oranda kar elde eder. 
  6. Rakipleri pazardan uzak tutma fiyatlaması;  Bir pazara başka firmaların girmesini istemiyorsanız o bölgede uygun fiyatla hizmet ederek yada ürünleri satarak rakiplerin size karsı işletme kurması ve ürün çıkarmasının önüne geçmiş olursunuz. 
  7. İndirimli fiyatlama  ;  zaman zaman firmalar yeni ürün, sezon değişimi  yada boş gecen zamanlarda maliyetleri kurtarmak için fiyatları çok az bir noktaya çekerek fiyatlama yapılır. Bazende ellerinde kalan ürünleri de çıkartmak, hedef kitlenin dikkatını çekmek gibi bir çok fiyatlama yapılır. 
  8. Prestij fiyatlaması;  Bu tür fiyatlama yöntemi daha çok lüks ürünlerde ve hizmetlerde kullanılır. Ayrıcalıklı olduğunu düşünen yada ö ürüne sahibi olduğu zaman kendisinin itibar ve farklı biri olduğunu düşünen insanlar tarafından ödemeye razı olunan fiyatlama yöntemidir. 
  9. Proje ve Konuma göre fiyatlama, inşaat, arsa, yatırım ürünlerinin fiyatlamasında kullanılır. 
  10. Pazarı ele geçirmeye yönelik fiyatlama;  Buradaki fiyatlamada amaç kar elde etmekten çok rakipleri yok etmek ve pazarda üstünlük sağlamak için kullanılır. 
  11. Sürümden kazanmaya yönelik fiyatlama ;  genelde en ucuz fiyatla en fazla adete ürün satarak devir hızından kar elde etmek için fiyatlama yöntemi olarak bulunur. Bazende daha karılı ürünleri yada tamamlayıcı ürünleri satmak, müşteri trafiğini artırmak için uygun bir fiyatlama yöntemidir.  
  12. Psikolojik fiyatlama ; rakamları alta yuvarlayarak daha ucuz fiyat duygusu yaratmak yada kalite, değer vurgusunu öne çıkarmak için kullanılır. Genelde benzer ürünlerle ucuz, uygun ve pahlı seklinde fiyatlama yapılarak uygun fiyatlı ve pahalı ürününün kaliteli olduğu duygusu yaratarak daha çok kar elde etmek içindir.  
  13. Tek fiyat ve pazarlıklı fiyatlama  ;  Bazı ürünlerde tek fiyat varken ödeme sekline, alım miktarına, uzun dönemli alım anlaşmasına bağlı olarak fiyatlama yapılır. 
  14. Değer odaklı fiyatlama ; Burada ürün ve hizmetin müşteriye ne kadar değer kazandıracağı hesaba katılarak fiyatlama yapılır. kozmetik, ilaç, savunma, giyim, makina, vb ürünlerde kullanılır. Değere dayalı fiyatlamada marka ve arge çok önemli etkendir. 
  15. Müşteri bağımlılığı ve Tutundurma fiyatlaması;  Bazı firmalar sürekli müşterilerin farklı fiyatlama yöntemi olarak tutundurma ve devamlılık sağlamak için özel fiyatlama yapılır.  

Fiyat belirlemeyi etkileyen faktörler  
Bir ürünün fiyatını belirlerken  etki eden şartlar ve durumlar vardır. Bunlar 
  1. İthal olma durumu  
  2. Gümrük ve vergiler, yasalar, harcalar
  3. Rakiplerin ürünleri ve fiyatları rekabet durumu
  4. Piyasaların durumu , bölgeler  
  5. Maliyetler ve  insanların talepleri   olarak karsımıza çıkıyor. 



Yorumlar