İşletmelerin Sorunlarını Tespit Etmek







Bir işletmeniz mi var. Çok kazanamıyor musunuz, Pazar payı mı yoksa karlılık mı düşük? Elaman sorunu mu var. Yoksa finansal m? o da değil pazarlama ve satışta mı? Hayır, üretimde olabilir, maliyetlerde mi o zaman dur kafam karıştı. Gerçekten bir işletmenin durumunu analiz etmek hem çok iyi bir gözlem gerektirir hem de çok iyi bir işletmecilik bilgisi gerektirir. Bazen sorun burnun ucunda olur yinede göremesin bezende sorun var sorun olduğunu anlarsın ama sana normal gelir. Çünkü işletmelerde beli biz aman sonra işletme körlüğü denilen bir olay meydana geliyor. 

Bu gün bir çok işletmeciye yada işletme müdürüne işletmenizdeki sorunlar nelerdir dersen emin olun hiç biri işletmelerinde sorun görmez ama yine de bir şeylerin ters olduğunu bunu da piyasa ve ekonomik duruma bağlarlar. İşletmede bir şeyler var ama nereden kaynaklanıyor beklide işletmecinin kendisinde dir soruna ama kendinde olduğunu aklından bile geçirmiyordur. Çünkü kendinin hatasız ve mükkemel oldugunu düşüne bilir. 

Belki de işletme sisteminde yada üretim yöntemlerinde sorun vardır. Yada satış birimi mi yoksa muhasebe birimi mi hata yapıyor. İşletmelerde oluşan bu sorunları görmek için finansal durumdan başlanmalı nedir ne zaman ne kadar gelir gelişmiş finansal tablolar ne diyor gerileme ne zamandan başlamış yada insan sayısında göre üretim durumu nedir, satışlarda ilerleme mi gerileme mi var, paralar tahsile ediliyor mu ne kadar yatırım var ne kadar borç ve oz kaynak, gayrimenkul var. 

Bir işletmede sorunları tespit etmek bazen 1 hafta gibi zaman dilimini alır. Aslında rakamsal olarak yazılmayan hiçbir veriyi ölçemesin bazen zararda olduğunu bile fark edemesin. Özelikle küçük işletme sahipleri gelir gideri bile yazmıyor ay sonu da giriş var ama para yok nereye ne gitti bilinmiyor. Kesinlikle her işletmede bir ön muhasebe kayıtları tutulmalı ve para yutucu delikler kapatılmadır. Sizin ufak gördüğünüz paralar yükünde çok yüksek ramaklara çıkar. 

Finansal durumdan sonra ham madde alım fiyatları, üretim ve üretilen ürünlerin satış rakamları nelerdir. Yanlış fiyatlama mı var? Yoksa stoklamada ürün zayiatı mı fazla, nakliye sırasında maliyetler nasıl artıyor, elamanlardan beklenen verim nedir. Çalışma düzenleri ve verimlilik, makine bakım ve giderler oranı nedir. 

Söz konusu işletmede sorunları tespit etmek ve ona göre çözüm bulmak için analiz edilerek oluşan sorunların çözümü için yönetim tarafından yapılacaklar tespit edilir. Bazen ufak bir sorun bile işletmenin büyüklüğüne göre yüksek derece de maliyet oluşur. 

Pazarlama ve satışlarda yapılan hatalar olup olmadığın için pazarlama planına bakılmalı ve elamanlarla konuşulmalıdır. Ürünü müşteriler neden almıyor. Ne gibi sorunlar var, ürün tanıtımı nasıl yapılır, Rakiplerin ürünleri ve fiyatları nasıldır. Sizin ürünü almak için neden müşteriler ödeme yapsın yoksa Pazar payında mı kar oranlarında mı sorun var. 

Sizin işletmeniz de ne gibi sorun var. Yoksa sorunun kaynağı siz olabilirsiniz. Çünkü zaman yapılması gereken işe çok fazla karışılır yada yapılma sekline müdahale edilirse işi bilen elaman bunu kabul edemez ve gider. Size katlanan da işi bilmeyen yeteneksiz elamanlar kalır. Çünkü vasıflı elaman başka bir yerde iş bulacağını bilirken diğeri iş bulamam diye size katlanmak zorunda kalır.

Gerekten elaman giriş ve çıkışları nasıl neden işletmeyi terk ediyorlar. Yada müşteriler neden sizden bir daha ürün almak için gelmiyorlar. Çok kafa karıştı sizinde kafanız karıştı  işe demek ki işletmeyi analiz yapma zamanı gelmiştir. 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder