Firmanızın Değeri Ne Kadar?





Sizin firmanızın değeri ne kadar. Söz konusu var olan işletmeyi satmak isterseniz değer tespitini nasıl yaparsınız yada satın almak istediğiniz firmanın değeri doğru mu?  Alınan yada satılan gayrimenkul söz konusu gayrimenkul olunca emlak danışmanları bile değerini tespit ederler. Ama söz konusu gayrimenkul ile birlikte işletme ve ürün varsa ancak işinde uzman olan işletmeciler tarafından değer tespiti yapılır.  

Klasik anlamda işletmeleri devir alırken genelde işletmeye ait son 6 ayın cirosunun üzerinden hesaplama yapılır ve var ürünler ile  gayrimenkul değerleri tespit edilerek toplanması ile bulunur. Bu hesaplama ile firma satın almak firmanın durumuna göre alan yada satan karlı olur. Oysa doğru fiyat ile alanda satanda karlı olur ve iki tarafta kazanır.  

Bu gün firmanın değerini tespit etmek isterseniz muhasebeciler vergi ve gayrimenkul üzerinden gittiklerinden firmanın gelecek potansiyelini, bayilerini, satış ve kar marjlarını, ürünlerine olan taleplerine, firmanın elamanlarına, mal varlığı olarak müşteriler, arge ve firmanın entelektüel sermayesi olan bilgiye hiç önem vermezler. Oysa işletmelerin gelirinin % 76 sı entelektüel sermayedan gelir.    Bana göre makine ve ekipman gider olurken firmalar bunlara yatırım olarak bakarlar. Bir işletmenin değerini bilgi, marka, müşteri, patent, ürünler ve çalışanlar belirler. İnsanlar para kazandırır makine yada duvarlar değil.

Firmanın değerini belirlemek elle tutulur maddelerin yanında elle tutulamayan bilgi ve yetenekli çalışan ile firmanın marka ve patentlerini göz önünde almak, pazarın durumunu analiz etmek gerekiyor. Aksi durumda gelişmekte olan firmanın değeri düşük çıkar yada değeri kayıp olmak üzere olan firmalar değerinin çok üzerinden satılır. Siz siz olun firma satmak yada satın alırken işin uzmanından destek alın ki doğru değerlendirme sonunda karar verin . 

Yetenekli bir elaman milyon dolarlık işletmelerden daha karlı ve firmaya değer katarken sadece 20 tane müşteri bile işletmenin bütün gelirine eşit değerde olabilir. Aynı zamanda bilgi birikim, know-how yönetim sistemleri firmanın geleceğini ar-ge harcamalarına oranlar getirisi de artıyorsa değer kazanan bir işletmelerdir.   Bunu tespit etmek için firmanın toplam değerini bulduktan sonra ürün ve gayrimenkul, makine ekipman payı çıktıktan sonra kalan değer firmanın entelektüel değeridir. 

Yorumlar