Firmalar Krizi Fırsata Nasıl Çevirir.





Şunu kabul edelim Ülkenin milli geliri arti ama insanların crpindeki para azaldı. Devlet krizde değil ama halk için aynısını söylemek mümkün değil.  Dovizlerin artması ile birlikte zamlar üzerine ekleme yaparken işlerin inşaat sektörünün durması. Tarım ürünlerinim üreticisinin kazanmamasi halk arasında ciddi anlamda sıkıntı yaratıyor.  Yazın gelmesi ve seçimlerle birlikte savaş durumu da göz önüne alındığında sıkıntılı günler kapıda. 

Dünkü kriz geliyor makalesini yayınladıkları sonra  bir çok arkadaş özelden  Kriz Yönetimi ile ilgili sorular sordu. Aslında doğru işletme yönetime sahip firmalar  krizin geldiğinin farkına varir ve ona göre tedbirler alarak en az zararla kendini kurtarmaya bakar.

Bir sorunu çözmek yerine sorunun oluşmasını önlemek daha az risksiz ve az   maliyetli olur.  Kriz kelime anlamı olarak beklenmedik olayların oluşmasidir. Bir işletme için değerli elamanin gitmesi,  yönetmenlik değişikliği,  kanunlar, ülke ekonomisi, uluslar arasi gelismeler, vb olarak işletme dışı ve işletme içi nedenlerden kaynaklanir.

Yöneticiler işletme dışı kriz kaynaklarını yönetemez ama tedbir alırlar.  Isletme içi krizi ise yönetirler. Aslında her firmanın kriz yönetim planı olmalı.  Ekonomik kriz aslında bağıra çağıra gelir.  Bunu istatistiklerden ve analiz, muhasebe kayıtları,  faiz oranları eğrileri ile görmek mümkün.

Lafı  uzatmadan Kriz Ortamında Yönetici ne yapmalı firmalar krizden nasıl çıkmalı.  Bu gibi ortamlarda yöneticinin nitelikleri ortaya çıkar. Böyle kaos ortamında işletmeciler düşünce olarak ikiye ayrılır.  Biri varlığını korumaya yada en az zararla kurutulmaya bakar.  Diğeri de krizi fırsata cevirmek için yeniden yapilanma yaparak elmalari elinde tutar ve eğitim ile reklama daha fazla bütçe ayırır. 

Gelelim simdi yapılacak listesine

1. Ilk olarak çalışanlara durumu anlatmak ve onların islerini kayip etme ihtimallarinin olmadığını bu durumun geçici olacağını anlatmalı ve çalışanlardan daha fazla özveri ile çalışarak bir birine destek olmaya motive etmeli.

2. Daha fazla satış yapmak, maliyetleri kontrol altına almak, gideri azaltmak,  çalışanlardan daha fazla verim almak için eğitim ve danışmanlik hizmetlerinden faydalanabilirsiniz.

3. Finansal yonetimi gözden geçirerek işletmeye zarar etiren ya da az karlı yatırım,  ürün ve hizmetleri durdurmak, pazar payına değil kar marjina odaklanmak, ödemeleri uzatmak alacakları hemen tahsil etmek faiz finansal kaynak maliyetlerini azaltmak.  Yüksek faizli krediyi düşük faizli kredi ile kapatmak.

4. Daha fazla satış yapmak için  Kampanyalar düzenlenmeli reklam ve halkla ilişkilere önem verilmeli. 

5. Yatırımcılar veya bazi sektörlerde müşterilerle durumu analiz etmek için bilgilendirmek ve görüşmeler yaparak destek olmasını sağlamak. 

6. Yeni ürün ve hizmet ile araştırma yapmak. Hedef kitleye yönelik  çalışmalar yapmak müşterilere ek ürün ve hizmet satışi yapmak için iletişim kurmak. Daha fazla değer sunmak, fiyat indirimi yapmamak.

7. Satın alınan ham madde ve ürünlerde döviz yerine TL olarak uzun dönemli sabit fiyat anlaşması yapmak.

Yukarıda yazılan krizden cikmak için 7 maade her firmadan firmaya göre değişiklik gösterir. Bu gibi durumlarda frene basın ama fırsatları da aninda görüp değerlendirmek için tetkikte olması lazım. 

Fırsatları görmekten daha önemlisi değerlendirmektir. Bunu da ancak doğru bilgi,  yeterli sermaye ve uygun zamanda harekete gecerek yapılır.  Yanlış yatırımda uçuyorum derken düşüyor olabilirsiniz aman dikkat.

Bu aralarda yeni işletme kurmak isteyen girişimcilere tavsiyem insanlarin anlayışını değiştirecek bir iş fikriniz yoksa iş kurmayin en azından seçimler bitene kadar bekleyin. Kaos ve kriz ortamında yeni kurulan işletmelerin bırakın krizi fırsata çevirmeyi ayakta daha kalamaz.

Isletme kurmak evlenmek gibidir.  iş planı,  finansal yönetim,  girişimcide olmasi gereken özeliklerinden biri eksik olursa işletme kurmak yanlisken kurulan işletmeyi büyütmek çocuk büyütmek gibidir. 

Nasıl ki yeni doğan bir çocuk savaş ortamında kendini koruyamazsa kaos ve kriz ortamında işletme ayakta kalamaz ve İflas eder. 

Bir işletmenin krizi fırsatta çevirmesi için en azından üç yılık ve bilinir işletme olmasi ve kurumsal yönetim anlayışı olmasi lazim.  Ancak o zaman krizi fırsata çevirmesi için kararlar alarak uygulamaya koyması mümkün olur.
  

Yorumlar