Bir işletmenin en önemli faaliyetlerinden biri de pazarlama yapmasıdır. Ne yazık kı Ülkemizde pazarlamanın önemi tam olarak anlaşılmamış ve pazarlama işe satış aynı olarak görülür. Oysa pazarlama insanlarda ürünü alma duygusu yaratma ve pazarda ürüne yer açma olup satış hazır olan alıcılara ürünü satmaktan ibarettir. Bu zamanda satış işletmelerin nakit döngüsünü sağlamak ve devamlı olması için hayati öneme sahiptir. Onun için satış olmadan kalıcı olmaz. Ama pazarlama olmadan da satış yapmak imkansızdır.
Pazarlama başlı başına bir bilim olup firmalar daha çok ürün satmak için pazarlama faaliyetlerini her gecen gün daha fazla bütçe ayırarak satışla sonuçlandırmaya çalışıyorlar. Satış yapılmayan her türlü faaliyet boşa harcanmış para demektir. İşletme planı hazırlamak kadar önemli olan pazarlama planı ve pazarlama stratejileri oluşturmak gerekiyor.
Pazarlama ürüne, müşteriye, pazara, Ülkeye, kanunlara ve uluslar ilişki ile birlikte işletmenin diğer birimleri ile birlikte olmalıdır. Sadece pazarlama yapmaya da odaklanırsan bir taraf eksik kalır ve beklenen verim alınmaz. Pazarlama için soru olarak neden sorusuna cevaplar alınmalıdır. Markalaşama ve patent, ar ge , dağıtım ürün tasarımı, paketleme de pazarlama ve satış ile direk doğru orantılıdır.
Neden Pazarlama Yapmalı?
- Ürün ve marka bilinirliği sağlanmak.
- Pazarın durumunu görmek ürünün ve firmanın zayıf ve güçlü yönlerini belirlemek
- Daha çok ürün satarak yüksek kar elde etmek.
- İnsanların aklında kalarak pazar payı, kar artırmak .
- Rekabet etmek ve rakibelerin müşterilerinin size gelmesini sağlamak.
- Pazar üstünlüğünü korumak rakibeleri devre dışı bırakmak .
Etkili Pazarlama Planı Yapmak
- Ürünlerinizin Üstünlüğünü anlatarak insanların ürününüzü almasını sağlamak.
- Kurumsal kimlik oluşturma ve insanların aklında kalmak.
- Yeni pazar bulmak ve pazarda fırsatlar yaratmak
- Satış hızını artırmak, karlılığı yükseltmek, potansiyel alıcılara ulaşmak.
- İnsanların sizleri tercih etmesi için nedenler sunmak.
- Bireysel ve Kurumsal olarak amaçlarınızı gerçekleştirmek.
Pazarlama Yöntemleri Nelerdir.
- Bire bir pazarlama
- Genele pazarlama
- Uluslar arası pazarlama
- Ülke geneli pazarlama
- Yerel pazarlama, bölgeye göre pazarlama ve fiyatlama
- Ürün sınıflandırma
- Farklı fiyatlandırma
- Değer odaklı pazarlama
- Dedikodu pazarlama
- Gerile Pazarlama
- Ürün odaklı pazarlama
- Reklam olarak tv, radyo, İnternet, blog yollu ile pazarlama
- Pazarın kaymağını almaya yönelik pazarlama
- Rakipleri uzak tutmaya yönelik pazarlama
- Halkla ilişkiler ile pazarlama ve sosyal projelerde yer alma
- Eğitim, seminer, burs, özel günler, vb benzeri
- Sürümden kazanmaya yönelik pazarlama
Yukarıda yazılan maddelere göre amaç ve ürün bağlı olarak bir pazarlama planı hazırlanmalıdır. Tabi ki pazarlamada fiyat ve maliyet ile karlılık gözetilmesi gereken en önemli kriterlerdir. Burada size göre bir veya bir kaç tane üzerinde durarak pazarlama stratejisi oluşturarak pazarlama planı hazırlanmalıdır. Her ürünün bir alıcısı vardır.
İnsanlar Neden Alım Yapar?
- İhtiyacını karşılamak için
- Sorunlarına çözüm bulmak için
- Yatırım yapmak daha fazla kazanmak
- Duygusal olarak itibar ve prestij için
- Risklerden korunmak ve güvenlik için
Müşteri Hedef Kitlesi Kimler?
- Kurumsal Müşteriler; Genelikle işletmelere yönelik pazarlama yöntemi olup firmadan firmaya satış olarak da adlandırılır. Sanay işletmeleri, endüstriyel fabrikalar ve ürün ve hizmet üreten işletmeler bu hedef kitlesinde olup alınan ürünü perakende satmak yada işleyerek başka bir ürün, hizmet olarak tekrardan satanlardır. Aynı zaman bu işletmelerin üretim ve işletme faaliyetlerinin devamın için kullanırlar.
- Bireysel müşteriler, Son kullanıcı olup geniş alana yayılır ve sayıca çokturlar. Aynı ürün hem kurumsal hemde bireysel müşterilere hitap ede bilir.
Ürün Teslimine Göre Pazarlama
Ürüne ve ürünün niteliklerine bağlı olarak satılan ürünün teslimatının nasıl yapılacağı da pazarlama faaliyetleri içerisinde yer almalıdır Buna göre
- Yerinde teslimat mağazada
- Müşteriye adresine teslimat
- Gümrükte teslimat
- Bayiden teslimat
- Kurulum sonrası teslimat
- Projeden teslimat
İnsanlar alım yaparken duygusal veya mantıkları ile kararlar verirken seçiciliği az hızlı tüketim ürünlerinde, tekstil ve evler ve gıda için genelde duygusal karar verirken yatırım amacı ile dayanıklı ürün alırken genelde mantıkları ile karar verirler. Bayanlar ve çocuklar daha çok duyguları ile hareket ederler. Biz erkekler alış verişte ve para harcama da daha çok mantık çerçevesinde karar veririz.
Satış sonrası hizmetler ve garanti durumda pazarlama faaliyetlerinde etkin rol oynar. özelikle yüksek fiyatlı ürünlerde satış sonrası hizmet bayiler servisler, garanti kapsamı ve garanti süresi, en az fiyat ve kalite kadar önemlidir. Özelikle otomotiv sektöründe bunu çok iyi görürüz. Alınan bir otomobilin ikinci el ve piyasa durumda alım yapmada etkendir. Fiyat kadar ödeme olanakları göz ününe alınmalı.
Gelirine Göre Müşteri Sınıfları
Hedef müşteri kitlesinin yanında gelirine göre ürünün hitap eden müşteri kitlesini doğru belirlemelidir. Hiç bir firma bütün insanları müşteri olarak göremez o bakımdan doğru müşteri kitlesi belirleyerek onlara göre pazarlama yaparken kararlar alınmalıdır. Bunlar
- Üst sınıf gelirli müşteriler
- Orta sınıf müşteriler
- Alt grup dar gelirli müşteriler
Pazarlama bir zeka işi olup genelde en iyi iş adamları pazarlama ve satış deneyimi olan insanlardan oluşur. yerine göre hemen faklı pazarlama taktikleri üreterek müşteriyi ürün alır hale getirmelidir. Çünkü müşteriler alıcılar, potansiyel müşteriler ve meraklılar olarak sınıflandırmak hata olmaz. Yüksek tutarlı ürünlerde karar vermek çok zor ve karar verici sayısı genelde fazladır.
Sürekli Müşteri Kazanma
Bir işletmenin gelir kaynağının % 80 ni müşterilerden % 20 sinden gelir. Bu anlamda işletmenin sabit müşterisinin sayısı ve var olan müşterinin işletmeye fazla para bırakması için işletmenizde bir takım pazarlama faaliyetleri olabilir. Bunlar müşteri tutundurma hareketi olup.
- Abone yaparak özel günler, ürünler ve fiyatlar sunmak öncelik tanımak
- İlk ürünleri onlara tanıtmak ve önerilerini almak
- Almış olduğu ürün veya hizmetin tamamlayıcı ürünleri sunmak
- Ücretsiz hizmet, ayrıcalık tanıman
- Ödemede ve iskonto oranlarını kişiye özel yapmak
Yorumlar
Yorum Gönder