İşletme Sorunları Nelerdir




İşletme kurmak kadar sorunsuz işletme kurmakta önemlidir. Baştan hatalı ve yanlış kurulan işletmeler genelde iflas eder. Onun için ilk önce işletme planından başlamak gerekiyor. Mesleki bilgi sahibi olanlar genelde işletme demek yerine dükkân açmak olarak nitelendirir. Kendi işini kurmak isteyenler genelde aceleci ve aynı zamanda kararsızdırlar. Ne iş yapalım, hangi işler çok para kazandırıyor? Nerede iş yeri kuralım diyerek ne karar veriyorlar nede plan yapıyorlar. 

Öncelikle işyeri açmak isteyenler iş planı hazırlasınlar iş planında detaylı olarak, yapılacak iş, pazarın durumu, finansal durum, hibeler ve teşvikler, maliyet ve beklenen kazanç, ekip oluşturma, iş yerinin adresi ve neden orasının tercih edildiği, pazarlama ve reklam çalışmaları, ürünler ve fiyatları. Kendisinin işle ilgili bilgisi, finans yönetimi, muhasebe, organize olma ve organize etme, İş hukuku işletme yönetimi konularında bilgileri olması gerekiyor. 

İş planı hazırladıktan sonra, planı analiz yaparak düşündüğü sektörde İşletme açmak mı yoksa başka birinin yanında çalışmak mı daha karlıdır. Bun mantıklı nedenlerle yazılı olarak olumlu ve olumsuz taraflar belirtilerek karar verilmelidir. Ondan sonra hazır kurulu sistem franchise mi yoksa bağımsız işletme mi kurulacak bunu girişimcinin kendisi karar verecek. Her girişimci ile bir icat yada kesif yapmak zorunda değil. Bir ürünü farklı sunmak yada konsept oluşturmak da size para kazandırır 

Var olan işi başka yerde açmak da girişimciliktir. Önemli olan işyeri açmak değil işin devamın getirmektir. Nitekim ülkemizde 6 ayda iflas etmeler başlıyor. Başlarken sorunlarla başlamamak için işletme ve işle ilgili bir akıl hocanız olsun, Bildiğiniz işi yapın ve en iyilerle çalısın birde iyi muhasebe ile avukatınız olsun. 

Sağlıklı bir işletme kolay yönetilir ve iyi paralar kazandırır. Ancak sağlıklı bir işletme genelde girişimciye yani işletmeciye bağlı bir durumdur. Küçük işletme sorunları ile büyük işletme sorunları benzerlik gösterdiği gibi farklılıklar da gösterir. Eski kurulmuş yada yeni kurulmuş olsun işyerlerin ortak sorunları genelde şunlardır. 

1. Plansızlık; Kendi iş yerini kurmak isteyenler genelde plansız ve hesapsız işe dalarlar. Şu anda mevcut işletmesi olan bir çok iş yerinin özelikle de esnaflık yapanların bir iş planı yok. Mesleki olarak sanayiden gelme ya da baba işini devir alanlarda da planlama ve risk yönetimi konularında bir hazırlık yok. 

2. Finansal Yönetim: Bir işletme ne kadar güçlü ve büyük olursa olsun para yönetiminde hatalar varsa işletmeler iflas eder. Yeni kurulacak bir işletme 1 yerine 3 oranında finans kullanılırsa o zaman 6 yıl olan ömürleri 28 yılla kadar çıkıyor. Özelikle hangi işi yaparsanız yapın devletin verdiği hibeler ve teşviklerden yararlanın 

3. Yönetim Hataları: İş yerinin yönetimi tamamen işletme bilgisi olan işletme kültürüne sahip olan bir işletme müdürü tarafından yönetilmelidir. Söz konusu mühendislikten yada teknikerlik ile kendi işini yapan uzmanlık gerektiren işler yapanlar yönetim konularında yetersiz kalarak sorunlara neden oluyor. Asıl sorun ekip kurma ve yönetimin yanında her işi kendileri yapmaya kalkıyor çünkü güvenemiyorlar. İşe alınan elaman ne kadar yetenekli olursa olsun müdahale ediyorlar bu durumda nitelikli insan da durmuyor. 

4. Üretim hataları; Hürün yada hizmet üretimi olsun üretim süreci, zamanlama, ve o işi en iyi yapanlara vererek kaliteli ve daha önce belirlenen standart üretim olmalıdır. Özelikle hizmet sektöründe standart üretim ve hizmet hemen hemen imkânsızdır. Bu yüzden üretim yönetimi kullanılacak ürünlerin miktarı, cinsi, kalitesi, oranları yazılı olmalı. 

5. Pazarlama ve Satış hataları: Küçük işletme sahipleri reklam ile pazarlama ve satış çalışmalarına boşa giden para olarak bakıyor. Oysa bütün amaç satış yapmak içindir. Satışta işletmelere para kazandıran işletme faaliyeti olarak tek gelir kaynağıdır. İşletmeler ayrıca işletme dışı, finansal yönetim ve yatırımlardan gelir elde eder. 

6. Maliyetleri Kontrol Etme ve hesap tutmamak, Ne yazık kı küçük esnafın çogunda gelir gider takip etmek için bir defter bile yok. Olanlarda sadece alacakları, borçları yazıyorlar. Oysa maliyetleri yönetmek ve kayıtları tutarak gereksiz giderleri azaltmak. Yatırımları analiz etmek gerekiyor. Yoksa ne maliyetleri nede saglıklı satış rakamları koymak imkânsız olur. Günlük ve aylık ile yıllık olarak rapor edilmelidir. 

7. Nitelikli İnsan bulamamak; Bir işletmede nitelikli insanlar varsa o işletme para kazanır. Günümüzde firmaların rekabet ortamında en etkili silahı hiç yetenekli insanlardır. Çünkü insan nitelikleri ile karakteri kopyalanamaz. Ne kadar kendini işe adamış elamanlarınız varsa o kadar ilerde olursunuz. Küçük işletmeler ile büyük işletmelerde nitelikli elaman sorunu var. Büyük işletmeler danışmanlık yöntemi veya direk eleman temini ile nitelikli insanları bünyesine katıyor. Oysa küçük işletmelerin buna gücü yok. Birine danışmadıkları gibi kaynaklar ve yayınlardan yararlanmıyorlar. 

8. Eğitime Önem vermemek; Firmalar nitelikli elaman bulsalardı bile firmayı tanıtmak, ürünleri ve hizmetleri tanıtmak, sorumluluk ile yetkilerini belirlemek, verimli çalışmasını sağlamak için eğitimlere ihtiyacı vardır. Nitelikli insanlara sahip olmak ancak eğitimle mümkündür. Özelikle müşteri ile direk iletişime giren; müşteri ilişkileri, pazarlamacılar, satışçılar eğitime tabi tutulmalıdır. Bir elamanın kendi kendine işi öğrenmesi 2 yıllı alırken eğitimle 1 hfta da tamamlanır. Kendi kendine öğrenme sürecinde hatalar ve iş kayıp maliyetlerinin önüne gecillir daha kısa zamanda daha fazla iş yapılır. 

9. Teknolojiyi ve Olanakları iyi Kullanmamak; İşletmeler, üretim yöntemleri, iletişim ve reklam çalışmaları, programlardan faydalanma, taşarım, raporlama, analizler konusunda teknolojiyi etkin kullanmalı onlara zaman ve olanaklar sunmalıdır. Her firma web sitesi, elaman takip sistemleri, girdi cıktı, stok yönetimi, parasal hareketler bilişim teknolojileri kullanarak faydalanmalıdır. 

10. Müşteri Bulamamak var olan müşteriyi elde tutamamak; Yeni müşteri bulma yönetmeleri olarak bayilik yada franchise vermek. Pazarlama ve satış çalışmaları yapmak, yeni ürünler çıkarmak, ihracat yapmak, başka şubeler açmak, e ticaret yapmak olarak sıralanır. Var olan müşterileri de elde tutmak için tutundurma hareketlerini yapmak için onlara ayrıcalıklar tanımak, indirim sunmak, hediyeler vermek, ilgilenmek olarak görünüyor.

11. Satış Sonrası Hizmetler ve Servisler: Bir işletmenin en büyük gelir kaynaklarından biri satış sonrası hizmetlerden gelir. Oysa bizde satıştan sonra müşteri ile ilişki pek kalmaz. Sorun olduğunda da fazla ilgilenen firma bulmak zor bütün iş satana kadar. Satış sonrası hizmetler ile hem dâhimi müşteri kazanırısınız aynı para kazanırsınız. Sizden memnun olan insanlar sizi başka birilerine önerir. 

12. Satın alma Fiyatları ve Ürünleri Fiyatlama; İşletmelerde üretim için alınan ham maddeler ve sistemler ile ekipmanları ne kadar kaliteli ve ucuza alırsanız o kadar çok kazanırsınız. Özel pazarlık yapma yöntemleri ve satın alma taktikleri ile maliyetleri düşürürsünüz. Aynı zamanda fiyatlama ve tahsilât durumu da önemlidir. Ki bu konularda uzman birinden yardım alın. Ürünlere ve hizmetlere göre amacınıza bağlı olarak fiyat konulmalıdır. 

Genel anlamda sorunları yazdım ancak bunun yanında küçük sorunlarda vardır ki bunlarda işletmenin gelirine etki eder. Örnek olarak işletmenin dekoru, konumu, tabela ve afisler, ürün stok yönetimi de eklenir. Yeni işletme kuracak olanların yanında işletmeleri var olanlar analiz yaparak işletmelerin atıl kalanları yada eksik kalan yerleri tespit ederek karlı bir işletme sahibi olup büyümek için devam etmelidir. Birde işletme körlüğünden kurtulmanız lazım.  Konum ve nakliye de buna eklenmelidir. 

İşletmelerin Sorunlarını Bulmak İçin Yapılması gerekenleri okumak isterseniz tıklayınız

Yorumlar