Müşteri Nasıl Bulunur?





Müşteri Çarkı Nasıl Çalışıyor? 
İşlemlerin en büyük sorunu tabi ki müşteri sorundan kaynaklanıyor. Çünkü müşteri varsa satış var, satış varsa para var. Ülke nüfusunun her zman artığı bir yerde işletmelerin müşteri sorunu yaşaması da çok garip değil mi?. Oysa online ve offline olarak müşteri bulma kanalları ve yöntemleri çok fazla ve bu müşterilerileri de elde tutmak çok kolay. Peki o zaman nerede bu Müşteriler. Tâbi ki işe ve hedef kitleye göre müşteri bulma yöntemleri değişiklik gösterir. Ama yazdığım yöntemler % ,80'ni işinizi yarar. 


Şöyle düşünün. Her müşteri bir karınca ve şehirler de bu karıncaların yaşadığı yerler olsun ve her karıncada yem olarak para olsun. İşte en çok karıncaların olduğu yerde en çok paranın döndüğü yer olacak dolayısıyla burada ya karıncanın çok olduğu yerde işyeri açacaksınız yada karıncaları o iş yerinize, ürününü ilgisini mıknatıs gibi çekmeniz gerekir. Karıncaların yoğun olduğu yerde de müşterinin içeri girmesini sağlamak gerekiyor. Bunun için pazarlama, tanıtımla müşteri bulmak ve bulunan müşteriye satış yaparak onlarla ilişkisel pazarlama ile sadık müşteriler haline getirmek gerekir. Eğer gelen müşterinin bir daha gelme oranı % 20', den fazla ise işletme de, ürünlerde sorun var demektir. 
Sadece tesadüfen gelen müşterileri bile elde tutmayı becersek her gün bir tane müşteri gelir. Bu müşteri sayısı ile bir yılda giderini karşılayarak işletmenin ayakta kalmasını, iki yılda gelen müşteri ile para kazandırır. Üç yılda gelen müşteri ile sizi Milyonerlikten zengin olmaya doğru giden yolda ilerlemenizi sağlar. 
Müşteri bulma yöntemlerine geçmeden önce asıl sorun olan müşteri neden gider sorusuna cevap bulmak için gitme nedenlerini bulmak lazım. 
Çalışanlar; Yapılan istatiksel çalışmalara göre bir işletmeyi en çok terk etme nedeni çalışanların müşteriye olan ilgisiz, kaba, yanlış ve davranışlarda, tutumlarda bulunması. Müşteri ile bire bir muhatap olan çalışanların kılık,, kıyafet, satış yöntemlerini bilmesi, ürünlerin özelliklerini bilerek müşterinin ihtiyaçini anlayarak satış yapmalı. İşletmeye para kazandıran satış elemanları aynı zamanda işletmelerin en çok para kayıp etmesine neden olur. Üstelik bunun muhasebesini yapmak da mümkün olmadığı için görünmez bir gizli maliyet olarak kalır. Örnek olarak bir müşteri sizden 10 yıl iş yapacak olsa giden müşteri ile 10 yıllık para da gider. Onun için bütünsel olarak satış işini yada müşteri ile bire bir işletisim kuran çalışan doğru kişileri işe almak ve eğitim vermek şart. Bir eğitimin maliyeti kayıp edilen müşterilerin giden kazançla kıyaslandığında devede kulak kalır. Üstelik bir eğitim ile çalışan çalışma süresi kadar işletmeye daha fazla para kazandırmak için potansiyelini arttırır. % 60 ile markayı, işyerini yada ürünü terk etme nedeni ile öne çıkıyor. 
Memnuniyetsizlik; Müşteri aldığı ürün ve hizmetten memnun kalmadığı zaman yada işletme ile ilgili bir sorun yaşadızaman sorun ortadan kalkması yada sorunun tekrar etmesi durumunda müşteri başka bir işletmeye, markaya gider. Özellikle hizmet sektöründe "Müşterinin ayağı alışın" diyerek ilk işi işin gerektirdiği gibi yapmak sonra ki işi baştan aşağı savmak. Bunun için işletmede bir iş akışı ve Standardizasyon, kontrol listesi ve iş akışı oluşturmak gerekir. 
Çalışanlarla müşteri ilişkileri; Özelikle hizmet ve ticaret sektöründe çalışan elamanla müşteri arasında bir bağ oluşursa müşteri işletmenin değil çalışanın müşterisi olur. Bu durumda çalışan işi bıraktığı zaman müşteri de işletmeyi bırakıyor. İş akışını bir çalışan üzeriden devam ettirmek yerine bütün çalışanlar üzerinden yürütmek bu sorunu ortadan kaldırır . 
Tanzim ve teşhir: Ürün ve işletme ne kadar iyi olursa olsun eğer bir işletme de ürünler doğru dizilim yoksa herşey bir birine binmiş gibi karma karışıksa ortam Kırlı ve yeteriz aydınlatma, havalandırma yoksa müşteri bir daha gelmez.
Fiyat/ beklenti: Bir ürünün fiyatının değerini müşterinin ona ödemeye razı olduğu bedel belirler. Ürünü hedef kitleye doğru fiyatla, hedef kitlenin beklentisine göre fiyatlamak ve ona göre üretim yapmak lazım. Yada hedef kitleyi değiştirmek lazım. 
Bulunabilirlik: Bilindik bir marka da olsanız müşteri sizi bulamadığı zaman hemen sizin rakiplerinizin bulduğu ürün ıle ihtiyacını giderir . Ulaşılabilir ve bulanan, bilinen, belirginlik kuralını uymak lazım. Öncelikle bölgede etkin, etkileyici olmak lazım. 
Gelişmek: Aynı ürün ve hizmetlerle uzun süre müşteriler elde tutmak mümkün değil. Çünkü rakipler daha iyi ürün ve hizmeti ortaya koydukları için fiyat yüksek olsa da onları tercih eder. 
Yaş ve Ekonomi: Bir müşteri ömür boyu bir markaya ürüne ve işletmeye bağımlı kalamaz. Yaş, evlilik, maddi duram, taşınma gibi durumlarda işletme yada marka terk edilebilir. 
Teklifler: Başka bir işletmenin daha iyi teklifleri ve ödeme de kolaylığı  
Diğer nedenler: Garanti, satış sonrası servis, ücretsiz keşif, geri iade, verilen sözün yerine getirilmesi, kandırılmak, ilgisizlik ve iş bilgisizliği, beklenti bulamaması müşterinin gelmemesinj sağlar. 


İnternetten Nasıl Müşteri Bulunur? 
Online kaynaklar. Google ve Google uygulamaları müşteri bulmanın ne kolay yolu. Çünkü Google de arama yapanlar araştıran ve ilgi duyan kişilerdir . Bir insan ortalama üç ay araştırma yapar. Google de arama yaparak müşteri bulmak ve bulunurak müşteri bulmak . 
B2B işi yapıyorsanız müşteri olacak işletmeleri kolaylıkla bularak iletişime geçersiniz. Ayrıca Google de YouTube, blogger, web sitesi, firma rehberleri, e ticaret siteleri benim işletmem ile ücretsiz bir şekilde site kurmak, harita eklemek, ilan siteleri, forumlar, yazılı, görsel ve video içeriklerle müşterinin sizi bulmasını sağlamak mümkün. 
Meta Grupu . Facebook, Instagram, Whatsapp sayfalar ve gruplarda pazarlama yaparak paylaşım yapmak, yorumlarda bulunmak. Duyuru, haber, teklif sunmak . 
Uygulamalar ve Pazaryerleri gibi sitelerde ürün ilanı yayınlamak. 
Müşteri Bulma yöntemleri nelerdir? 
 İşyeri: İşletmenin ulaşılabilir, tarif edilebilir, görünür olması doğal bir reklam olarak tabela değeri olarak ortaya çıkar. 
Sponsor olmak. Bölgenin önemli faaliyetlerine sponsor olmak ,.desteklemek markayı ve işletmeye akılda kalmasını sağlar. 
Partiler, cenazeler, düğünler, dernekler: Arkadaşlar arasında verilen partiler, katılan dernekler , siyasi partiler , yürüyüş ve mitinglere katılmak, Spor etkinlikleri yapmak, spor salonları, eğitimler vermek, yerel gazetelerde de yazmak, doğal,orhankz organik reklam yöntemleridir. 
İş bitirmek; Satış yaptığınız ve ortaya koyduğunuz ürün ve hizmetler mutlaka birilerin dikkatini çeker. O işi yaptıranlara yaptıracak olanlar sorar, bakar , izler ve tavsiye eder. 
Eğitimler: Ürün ve hizmetlerimizi kullanacak olan kişilere eğitim vermek, bilgilendirme yapmak müşteri bularak satış yapmak işi yarıyor. 
Tanıdıklar: özellikle yeni girişimde bulanan veya işleri artırmak için en etkili yöntem eski arkadaşlarla, akraba ve komşu ile arkadaşlarin listesini yaparak onları bilgilendirmek. Mesaj atmak. 

Ücretsiz hizmet ve indirim sunmak: Müşteri potansiyeli olan her insana ürünü test etmesi için ücretsiz kullanım imkanı sunmak deneyimle işin içine katıldığı için marka ve firma hakkıda olumlu düşünceler oluşur. Kendisi almazsa da sizin ürünler deneyimlerini anlatırken anlatmak zorunda kalır. Eğer günde 100 kişi sizin ürün ve hizmetleri anmadan sohbet edemiyorsa ilerleme vardır. 
İndirim de en az ücretsiz hizmetler kadar ilgi uyandırır. İşletme tanıtımı için yüksek miktarda reklam harcaması yapmak yerine kısa süreliğine indirim yapmak, veya bazı ürünler en ucuz fiyattan vermek fayda sağlar..
Müşteri Tutundurma Nasıl Yapılır?. 
Ziyaret: Müşterileri belirli aralıklarla ziyaret etmek,.tellefon telefon ile iletişimde kalmak..
Tavsiye iştemek . İşletme,.marka ve ürünlerle ilgili anket yapmak, tavsiye istemek..
Ayrıcalık: Ürün ve hizmetlerde müşterinin tekrar alım yapması için ayrıcalık ve teklifler sunmak . 
Kart, Üyelik: Müşterilere işlemenize ait Kart vermek, onların uzun zaman sizinle çalışmasını sağlamak için avantaj sunmak sözleşme yapmak ..
Etkinlik.: Müşterilerin bir arada olmasını sağlamak için etkinlik, yarışma, ve sosyal faaliyetlerde bulunmak. 
Özellikle yeni işletme açmış olanlar web tasarımı,.logo logo,.kurjm kurumsal kimlik gibi konularda çalışma yapmak için para harcama yapmak yerine müşteri bulmak için zaman harcamak daha mantıklı. İşim tescilli tamamen işe yaramaz evrak işleriden ve para harcamaktan başka bir şey değildir.. Tabi ki paralı yöntemler fakat onlar konu dışı. 

Abit Gülistan

İşletme Yönetim Uzmanı, Eğitmen ve danışman. Yatırımcı, Girişimci ve Yazar. 


https://m.facebook.com/profile.php

Telefon: 05305596000

Web. abitgülistan.com

E posta: abitgulistan@gmail.com


Yorumlar